maandag, januari 22, 2007

Foto nummer 10.000

Vorig jaar in februari heb ik mijn digitale camera gekocht. De immens populaire Canon 350D. Het digitale instapmodel dat wel, maar financieel wel een behoorlijk duur instapmodel. Sindsdien heb ik met de camera gefotografeerd totdat de rook eraf kwam. Nu de rook na dit weekend eens een keertje is opgetrokken stond de teller op 10.000 foto’s. En dit is ‘em dan.
Nou zul je zeggen, nou lekker, 10.000 foto’s en dan kom je hier mee aan. Maar je moet het in het geheel zien. Het is namelijk een foto uit de serie “Vesting”. Dit is een standaard opdracht voor de Fotoacademie. Daarbij moet je een vestiging van de Hollandse Waterlinie of een andersoortige vesting fotograferen. Het moet vooral seriematig zijn. De vesting die ik heb gefotografeerd zijn de Duitse bunkers in de duinen bij Ijmuiden. Daar hebben wij vroeger veel gespeeld. Ik heb de opdracht daar al eerder uitgevoerd. Daar is de onderstaande foto een onderdeel van.

De leraar vond deze insteek (de voorgrond inflitsen waardoor de achtergrond donkerder wordt en daardoor dus de luchtpartij beter door te drukken is) wel een goede. Hij raadde me aan om daarmee door te gaan. Maar ja, sindsdien was de lucht ongeveer egaal grijs. Dus weinig doordrukken mogelijk. Tot deze zaterdag. Dus weer naar Ijmuiden getogen om de serie af te maken. Wel goed gelukt trouwens.

Van de overige foto’s die ik vorige week maandag heb laten zien zijn er ook een aantal goedgekeurd. Met name de portretten van Nynke en mijn vader kwamen goed uit de bus. Mijn vader is nog niet helemaal scherp op de ogen, maar hij vond het portret erg leuk. Dus kon die door. Nynke is scherp op de ogen en Helen ook, alleen stond de lamp daar te laag. Die moet dus hoger. Ach zo blijf je bezig hè.
De bloempot is ook goedgekeurd. Je moet hierbij een verloop van licht naar donker zien. Dus niet zoals deze, want daar zie je een harde lijn van licht naar donker, dus weinig grijs. Hierdoor lijkt een rond object vierkant.
want hier zie je een rand tussen de lichte kant en de donkere kant. Knijp maar eens met je ogen.
Deze onderstaande is wel goed. En daar heb ik een strip uitgehaald zodat je het verloop beter ziet.

De paprika was nog niet goed. Maar die heb ik dit weekend overgedaan en volgens mij komt ie aardig in de buurt. Later meer.

Geen opmerkingen: