maandag, november 06, 2006

Te laat

Voor vanavond moeten we de opdracht “Te laat” inleveren. Ik was bijna te laat, maar omdat een medestudent mij erop wees was ik toch nog op tijd. Gelukkig dit weekend weer met mijn muze een foto geschoten. Thema is wat luguber, maar ik hoop toch dat er uit deze foto het thema te laat is te halen. Vanavond horen we van de leraar of hij ook het thema te laat in de foto ziet. We mochten geen treinen, trams, of pannetjes overkokend water op de foto zetten. Die had hij al zo vaak gezien. Nou je kan alles zeggen, maat het is geen trein, tram of overkokend pannetje. Dus hopen maar dat het goed is.
Verder zijn we vorige week nog bezig geweest met het namaken van een stilleven. Het geschilderde stilleven hierboven moesten we fotografisch namaken. Ik wist dat mijn ouders nog zo’n groen potje hadden. Het schijnt een Gember potje te zijn. Maar iemand op de academie stelde weer dat het een ander soort potje was, dus hang me er niet aan op. Daarna op zoek naar pruimen. Zelf had ik wel pruimen meegenomen, maar die waren wat te rond in vergelijking met de pruimen op de foto. Gelukkig had een medestudent wel ovale pruimen, dus konden we beginnen. Het laken mistte een duidelijke vouw. Nadat we eerst een tijdje hebben lopen klooien met een gevouwen papiertje onder het laken, vertelde Peter D (leraar) dat er ook een strijkijzer in de studio aanwezig was. Als je namelijk met een model kleding wil fotograferen is het wel handig dat er ook een strijkijzer is. Toen was de vouw er snel in. Maar door gebrek aan schaduw konden we toch niet echt een duidelijke vouw maken. De belichting op het schilderij is fototechnisch namelijk niet te doen. Dat is weer het voordeel van een schilder, dan kan je overal licht en donkere plekken schilderen. Uiteindelijk zijn we wel 30 foto’s verder voordat we kunnen zeggen dat het erop lijkt. Maar de foto hieronder is de nog onbewerkte foto.

Vanavond krijgen we flitslessen en uitleg over de portfolio opdracht. Vanaf volgende week krijgen we dan elke week een portfolio opdracht die we de week later moeten inleveren. Dus als ik de komende zeven weken niet zoveel laat horen, weten jullie waar ik mee bezig ben.

Groet,
Martijn

Geen opmerkingen: