vrijdag, oktober 06, 2006

Ik kan niet kiezen

Deze week druk bezig geweest met portretten maken. Die moeten we namelijk volgende week maandag inleveren. Als leermomentje van het eerste half jaar heb ik meegenomen dat je de mentoren meer moet gebruiken. Dus ik ben eerst met het portret van Dennis (zie twee posts terug) naar de mentor gegaan. Daar had hij toch wel wat opmerkingen op. Het voorhoofd was te veel aanwezig, en de uitsnede onder de mond was te krap. Een ander portret van Dennis vond hij wel goed, alleen waren de ogen te donker om te beoordelen of ze ‘scherp op de ogen’ waren. Dus ik moest er nog wel een beetje aan sleutelen zeg maar. Met die bevindingen ben ik dan aan het werk gegaan. Dinsdag eerst mijn ouders op de foto gezet. Dat was eigenlijk voor het eerst dat ik mijn ouders op deze manier op de foto heb gezet. Wel erg leuk. Zij vonden het ook erg leuk om mij bezig te zien met mijn geïmproviseerde mobiele studio. Ik weet nog niet welk portret ik van mijn moeder ga uitkiezen, dus ik heb beide maar geplaatst. Van mijn vader weet ik het wel. Dat is duidelijk. Die andere heb ik erbij gezet omdat ik vind dat het portret erg lijkt op een zelfportret van Charley Toorop, hoewel dat een vrouw is, maar meer vanwege de positie. Enfin zie voor je zelf.

Woensdag naar Nynke geweest. Mijn idee was omdat die krachtige ogen heeft en een sportief lichaam vanwege haar werk, om dat te combineren tot één foto. Dat is mijns inziens goed gelukt. Het is natuurlijk altijd afwachten wat de leraar vindt. Maar we hebben natuurlijk meer foto’s gemaakt. Op een foto is Nynke te zien zoals ik en ik denk iedereen haar kent. Dus die vind ik ook erg mooi. Daarnaast wist ik dat zij een tafel hebben met een melkglazen blad. Dus had ik het idee om daar een lamp onder te plaatsen zodat je mooi diffuus (dromerig) licht krijgt. Van de fotoacademie mag je (voorlopig) bij portretten geen licht van onderen gebruiken omdat je dan een soort van spookachtig gezicht krijgt. Maar ik vind ze wel erg mooi. En dan de foto die boven aan dit stukje staat. Die vind ik ook erg mooi. Dat portret heeft weer heel veel klasse en glamour. Kortom ik weet niet welke ik moet kiezen, sorry Nynke. Maar ik heb nog dit hele weekend.

Vanavond naar Ellis. Daar heb ik de foto’s ook al van in mijn hoofd zitten, dus ik heb er erg veel zin in. Volgende week zien jullie (hopelijk na goedkeuring) het resultaat. Dan morgen nog even de bloempot optimaliseren, want daar had de mentor ook nog wel het een en ander op aan te merken. En dan ’s avonds mijn verjaardag vieren. Sjonge wat een feest.

Zo kennen we denk ik allemaal Nynke

Dit is de krachtige blik en foto die ik bedoelde,

En deze twee zijn met licht van onder, wat dus eigenlijk niet mag, maar wel erg mooi is.

Dit lijkt zo ver weg, maar is slecht enkele weken terug. Wat was het toen nog lekker weer.

Martijn

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow, ze worden echt steeds mooier, je foto's! Van je moeder vind ik de bovenste het mooist.
Heb je gemerkt dat je nu via je eigen site op je weblog komt? Alles naar wens? Ik heb ook de kleuren in het menu een beetje aangepast, dat staat -vind ik- mooier bij je weblog. Maar ik kan het zo weer terugzetten als je dat wilt hoor!
Groetjes, Jikke.

Anoniem zei

Jeetje Jiks,
Bedankt voor je compliment en natuurlijk je inspanning in mijn oude site. Tegenwoordig ga ik eerst naar de weblog. Maar ik ga gelijk even op mijn oude site kijken. Bedankt hoor.